Табела на развој

0-2 месеци

Детето вокализира, си игра со говорните органи, добро голта, добро влече при цицање, добро ја отвора и затвора устата. Поради недоволниот развој на моторниот систем, реакциите на ненадејни звуци и звуци се нестабилни и незрели, но може да се разликува од кои звуци се плаши детето, кои се интересни и забавни, на најопшто ниво, кои се пријатни и кои се непријатни.

2-4 месеци

Кај детето може да се забележи звук на гукање, како детето да пее самогласки. Детето произведува слогови како „ба“, „га“ кои се слични по времетраење и интензитет. Се појавуваат безгласни плозиви, „П“, „Т“. Поврзани се 3 различни самогласки („e, а, у“…). Детето со очите го бара изворот на звуците, односно се обидува да ги локализира звуците во просторот.

4-6 месеци

Самогласките се поврзуваат во слогови и спонтано се појавуваат звуци што личат на „Л“, „Х“, „Ф“, „В“. За овој период типично е „баблинг“ со комбинациите „ап“, „апа“, „ба“, „да“, „та“, „га“. Со вокализирање, детето понекогаш потврдува дека ја препознава мајката. Ги препознава гласовите на членовите на домаќинството и честите посетители. На звуци како што се лаење на куче, мјаукање на мачка, ѕвонче, телефон, повикување по име, тој реагира со зголемено внимание и вртење на главата кон правецот на изворот на звукот.

6-8 месеци

Детето почнува да ги удвојува истите слогови („ба-ба“, „па-па“, „та-та“), а потоа различни слогови („ма-ба“, „та-ба“). Тој го разбира неговото име и одговара кога ќе го повикаат. Кога плаче вели „м…м…м.“. Детето почнува да разликува звуци и да им придава значење. Показател дека слухот не се развива соодветно може да биде отсуството на движење на главата во насока на звукот или отсуството на „баблинг“.

8-12 месеци

Детето изговара одреден број звуци со комбинации на звуци. Има неколку зборови кои настанале со удвојување на исти слогови и на кои им се придава значење (баба, дедо, папа, тато). Во оваа фаза на говор-јазик, зборот се поврзува со личност или предмет и на тој начин го стекнува неговото значење. Детето може да покаже „каде пие вода зајачето“, „каде е паметната глава“, знае да прди, да имитира звуци (мау-мау, ав-аб). Тој го разбира значењето на некои зборови иако не ги изговара, како што се „Дај“, „Тука“, „не-не“. Детето може да слуша фокусирано и повремено се обидува да ги имитира звуците што ги слуша и се обидува да ги повтори зборовите кога ќе биде поттикнато од говорот.

12-18 месеци

Детето ги разбира налозите како „Дојди“, „Донеси“, „Ајде да одиме“. Именуваните предмети може да ги препознае и покаже детето (на барање). Има активен речник од 6-8 зборови (мама, баба, тато, тато), знае да користи фрази од два збора (дај, дај, ајде мамо) и спонтано именува познати предмети. Обрнете внимание на овие говорни активности затоа што ако делумно или целосно недостасуваат, може да се посомневаме во оштетување на слухот.

18 месеци до 2 години

Детето одговара на барањата да покаже различни предмети (куќа, капа), ликови (лилјак, сече), ги разбира командите и ги покажува своите и туѓите делови од телото (окото на куклата, неговата рака, окото на мајката). Прави едноставни продолжени реченици од 3 збора, знае да именува предмети како клуч, часовник, кукла итн. Говорот е на ниво на едноставни реченици: „Марија плаче“. Од предлози знае да разликува „во“ (внатре) и „јас“ (долу). Тој одговара на прашањето „Кој си ти?“, „Како се викаш?“, Што вели мачето?“ Зборува додека си игра и може да каже што сака. Со задоволство и внимание слуша песни и приказни. Доколку отсуствуваат говорните активности, ПОТРЕБНО е да се провери слухот на детето.

2-3 години

Се нарекува себеси по име (не кажува „јас“). Ја препознава функцијата на предметот врз основа на сликата (нешто што носам, нешто што го јадам). Со прстите ги покажува годините. Имитира некои звуци. Вокабуларот е од околу 500 до 1000 зборови. Може да рецитира песна.

3-4 години

Знае да ги опише постапките на сликите („бата се смее“, „сека си игра“), ги разбира разликите на најосновно ниво (големо-мало, бата-сека). Може да ги препознае правилата на играта (Не се лути човече). Дава одговори, разбира прашања: „Што правиш кога си гладен?“, „Што правиш кога ти е ладно?“. Брои со цел до 5. Именува и препознава 2-3 бои. Има речник од околу 1500 зборови. Зборува со целосни реченици разбирливо, за себе и за другите, за настаните во денот. Игра имагинарни игри (измислува улоги). Таа прави разлика помеѓу левата и десната страна. Може да рецитира песна од три строфи. Тој љубопитно ја следи содржината на приказните и поставува прашања.

4-5 години

Говорот е граматички. Детето може да дефинира едноставни зборови (што е сонце, што е јаболко). Тој ги раскажува приказните што ги слушнал. Извршува три последователни команди. Може да брои во низа до 10. Може да препознае основни разлики и сличности (што ги прави слични кравата и овцата, што ги прави различни рибите и птицата). Знае кое животно дава млеко, колку нозе има кучето.

5-6 години

Може да ги именува деновите во неделата, да дефинира едноставни зборови, да прераскажува приказни што ги слушнал, да изврши три последователни команди („Оди во дневната соба, земи тетратка од масата и донеси ми ја“). Може да брои во низа до 10. Може да повторува 4 или 5 бесмислени слогови. Има речник од околу 2000 зборови и правилно ги користи сите елементи на говорот.

6-7 години

Тој може да прераскаже приказна што е раскажана. Може да каже со која буква започнува одреден збор. Анализира и синтетизира зборови од 4-5 гласови. Знае да брои до 20 нанапред и наназад. Знае да ги именува годишните времиња, да ја објасни разликата меѓу нив. Опишува слики и забележува причинско-последични односи.